Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Informasjon og ofte stilte spørsmål om Ajax

1. Om alarmanlegget

a. Er alarmanlegget FG-godkjent?

• Ja, alarmsentralen er FG-godkjent. Klikk deg inn på https://fgkontroll.no/produkter og søk på Ajax. Hvor mye du sparer på forsikringen avhenger av hvilket selskap du bruker.

b. Kan jeg få alarm hvis jeg har husdyr?

• Ja, alle Ajax sine bevegelsesdetektorer har en toleranse for husdyr på inntil 20 kg og høyde 50 cm.

c. Jeg har garasje. Kan denne også sikres?

• Ja, det kan settes inn en egen IR-detektor i garasjen, dersom denne ligger i tilknytning til huset

d. Kan alarmen monteres i min hytte?

• Ikke noe problem. Eneste krav er fast strømforsyning.

e. Er anlegget barnevennlig/enkelt å betjene for eldre?

• Ja, det er veldig enkelt å betjene anlegget. Det er kun 1 knapp som trykkes for å aktivisere alarmen, og kun en 4-sifret kode (som barnet selv kan velge) for å skru det av. En push-melding kan også sendes automatisk til foreldrene sin telefon, når barna bruker sin kode for å slå alarmen av. 

f. Kan denne sentralen senere kobles til en bemannet vaktsentral?

• Ja, ettersom denne sentralen både er FG-godkjent, og har den kommunikasjonen som kreves av en moderne alarmsentral, er ikke det noe teknisk problem. Du finner en liste over alarmsentraler med avtale i Ajax-appen.

g. Hva gjør jeg dersom det går en alarm?

• Når det går en alarm vil du få en push-melding på din telefon som forteller deg hvor i huset alarmen har gått og hvilken type alarm det er (innbrudd, brann, vann etc.). Dersom det har gått alarm i flere soner kan du være helt sikker på at det er uvedkommende i huset og du kan ringe rett til politiet selv. Evnt. kan du også ringe de nærmeste naboene slik at disse kan observere og melde tilbake hva de ser. Alarmen kan også avstilles i appen.

h. Er det mange falske alarmer?

• Nei, det går så å si aldri ”falske” alarmer fra disse sentralene. Disse har i så fall årsak av åpne vinduer med blafrende gardiner, varmeovner eller lignende (i så fall kan detektoren flyttes) eller settes mindre sensitiv

i. Får jeg satt opp alarmoblater?

• Ja, alle kunder får alarmoblater med varsling om FG-godkjent alarm tilknyttet Alarm1. Dette er i de fleste tilfeller nok til å holde tyven unna!

j. Kan jeg montere alarmen selv?

• Ajax har en policy om at deres produkter kun kan monteres av godkjente installatører.

l. Er alarmen helt trådløs?

• Ja, alarmen er trådløs. Sentralen krever strømtilkobling, ellers er alt helt trådløs.

n. Har alarmen nulighet for kablede innganger/utganger?

• Ja, ajax har mulighet for både kablede innganger og utganger.

o. Kan alarmen styres sammen "Yale Doorman"?

• Ja, Ajax er kompatibel med "Yale Doorman".

q. Hvilke kommunikasjonsmuligheter har Ajax?

• Ajax kan kobles til både kablet bredbånd, wifi og GSM.

2. Kostnader

a. Hvor mye koster sentralen og detektorene?

• Sjekk ut våre produkter for å få en oppsummert over hva det vil koste

h. Trenger jeg SIM-kort?

• Vi anbefaler SIM-kort som backup dersom bredbåndet faller ut. Vår avtale med Telenor dekker både abonnement og dataforbruk for kr. 950,- pr år.

b. Er det noen faste utgifter?

• Nei (men det kan lønne seg å velge et GSM-abonnementet fra Telenor gjennom oss)

k. Hva koster det å få alarmen montert?

• For kunder i Oslo og Viken har vi en fastpris for montering på kr. 2000,- for privatkunder. Ta kontakt dersom du bor lenger unna for egen avtale.

c. Er det noen bindinger?

• Nei, det er ingen bindinger, og kunden eier anlegget fullt ut etter montering

d. Er det mulig å utvide alarmanlegget til flere detektorer i ettertid?

• Ja, det er ikke noe problem. Bare bestill det du ønsker i ettertid, og scanner enkelt inn de nye detektorene selv

e. Hva om jeg har en alarm fra før?

• Vi kan sende deg et tilbud basert på hva du har fra før. Hør med den gamle leverandøren om de ønsker det gamle anlegget tilbake før du skrur det ned. 

k. Dersom jeg ønsker å flytte - kan jeg ta med alarmen?

• Ja, alarmen er din, og du kan ta den med dit du vi. 

k. Leverer dere også alarm til bedrift?

• Ja, vi har mange bedriftskunder og alarmen er også godkjent for næring. For bedrift tar vi timepris  for montering.


3. Garanti, service, support

a. Har produktene noe garanti?

• Alle produktene har 2 års garanti mot fabrikasjonsfeil

b. Hva med support og service?

• Kunden er eier av anlegget og utfører selv service på anlegget (som batteribytte). Support får du ved å kontakte Alarm1. Se kontaktsiden

c. Hva gjør jeg dersom jeg ønsker å bytte til et annet telefonnummer, stille klokken etc.

• Dette er ting du enkelt kan gjøre selv via Ajax appen

Sist oppdatert 13.11.2025 kl. 14:20

Del denne siden med andre!

Share on Facebook

Personvernerklæring

Logg inn